Opdrachtfilms

Maandag 30 oktober 2017 is de vijfde maandag van de maand. De LVSL organiseert op deze maandag weer een filmwedstrijd. Het onderwerp voor deze wedstrijd is "Maak een reclamefilm". Er zijn geen verdere beperkingen. De leden mogen zelf creatief omgaan met dit onderwerp. Een aantal tips op een rijtje voor het maken van een pakkende reclame:

Kort
Zorg dat het filmpje niet te lang is Als een filmpje te lang wordt, verliest de kijker al snel zijn aandacht. Probeer daarom de boodschap kort, maar krachtig in beeld te brengen. Televisiereclames duren doorgaans niet langer dan twintig seconden.

Onderwerp
Vraag je van tevoren af wat je wilt overbrengen aan het publiek. Als je weet wat je wilt overbrengen en hoe je dit wilt doen, kun je beginnen met filmen. Om te kijken of je boodschap goed overkomt, kun je het filmpje laten zien aan iemand die er niets mee te maken heeft gehad. Zij kunnen goed aangeven of je boodschap duidelijk is, of dat je er nog iets aan moet veranderen.

Grappig
Maak gebruik van humor Door iets grappigs in je reclamefilmpje te verwerken, blijft de boodschap vaak langer hangen. Grappige reclames trekken de aandacht van de kijker en houden de aandacht ook vast. Pas er alleen wel voor op dat de grap niet de boodschap overschaduwt, want uiteindelijk draait het erom dat je de boodschap goed overbrengt. Wees origineel Probeer met een origineel, nieuw idee te komen.

Verstaanbaar
Spreek duidelijk en hard. Als je in je reclamefilmpje praat, doe dit dan duidelijk en hard. Het kan namelijk al heel snel voorkomen dat je moeilijk te verstaan bent. Je hoeft niet te schreeuwen, maar probeer luid te spreken en duidelijk te articuleren.

Muziek
Maak gebruik van muziek Muziek op de achtergrond kan de sfeer van een reclamefilmpje versterken. Er zijn vele korte stukjes muziek, waar je gebruik van kunt maken.

Slogan
Verzin een leuke slogan. Een slogan is een korte zin, waarin je eigenlijk de complete boodschap van je filmpje samenvat. Voorbeelden zijn ‘Kip, het meest veelzijdige stukje vlees’, ‘Heerlijk, Helder, Heineken’ en ‘Winnen doe je bij de Postcodeloterij’. Een goede slogan kan erg lang blijven hangen, zelfs als het reclamefilmpje al lang voorbij is. Het kost wat moeite om een goede slogan te bedenken, maar het is het uiteindelijk zeker waard.

Tenslotte
Bekijk je reclamefilm Als je helemaal klaar bent met het filmen en monteren van je reclamefilmpje, is het een goed idee om het resultaat nog een paar keer kritisch te bekijken. Gebruik daarbij deze lijst met tips als leidraad. Vraag jezelf dus af of je filmpje niet te lang is, of de hoofdrolspelers goed te verstaan zijn, of je boodschap duidelijk is, enz. Het kan ook geen kwaad om je filmpje aan een buitenstaander te laten zien. Iemand die er niets mee te maken heeft gehad. Er komen vaak opmerkingen of tips, waar je je voordeel mee kunt doen. Veel succes.

Hieronder een voorbeeld hoe het niet moet ;-)

 

lvsl logo kleinLVSL clubavonden worden gehouden in: 
Buurtcentrum “Vogelvlucht”
Boshuizerlaan 5
2321 SG Leiden ZW. (Naast 5 meihal)