LVSL Cursusavond
Deze cursusavond wordt gevuld met twee onderwerpen. Eén door Jaap Rostohar, die gaat vertellen over filmeffecten in één van zijn films. Het tweede onderwerp is van André van der Tuijn en behandelt multicam filmen.
Leuk om ook eens naar de chatberichten te kijken van de deelnemers. Erg vriendelijk allemaal. Men wenst elkaar een goedenavond en complimenteert de mensen die een bijdrage leveren aan de invulling van de avond.
Opvallende mededelingen:
- Wat een klus
- Chapeau goed gedaan
- Doe dat maar eens na
- Die club ken ik niet
- Ik zit momenteel met een vergrootglas achter mijn pc
Dan nu naar het verhaal van Jaap.
Filmeffecten bij de film ‘Het geheim van de Cinefleur bokaal’ – door Jaap Rostohar
Eerst wordt de 5 minuten afgespeeld. Daarna geeft Jaap uitleg over de bijzondere effecten. Hij gebruikt green-screen en bokaal. De bewegingen van de bokaal worden later als een overlay in de film verwerkt. Een onheilspellend beeld in een film kun je versterken met een sneller kloppend hart of andere sinistere geluiden.
Jaap is een meester in het onder de voet lopen van een smartphone die op een tapijt ligt. Of huisgenoten blij worden van het stuk vloerbedekking dat Jaap eruit heeft geknipt….? Maar het resultaat ziet er heel professioneel uit.
Voor het naar buiten gaan heeft Jaap geen deur nodig. Hij stapt eenvoudig door de muur. Om niet de echte bokaal te hoeven stukgooien wordt er een kopie van gemaakt door middel van een rubber mal van het origineel. Als de gipsvulling is uitgehard wordt de mal verwijderd. En zie er is een Cinefleur bokaal kloon geboren. Wat Jaap’s ogen zien maken zijn handen. Hij kan nu weer verder met het filmen. Daarbij wordt de zojuist gecreëerde bokaal uit het raam gegooid.
Het was leuk om achter de schermen te kijken bij productiemaatschappij JaRos.
Multicam filmen – door André van der Tuijn
André zal het hebben over multicam, afspraken en camerabeheersing. Wat wordt er bijvoorbeeld verwacht van cameraman of -vrouw? Multicam montage kan een nachtmerrie zijn voor degene die dat moet doen.
Aan de hand van twee films wordt een en ander uitgelegd. De eerste is van Stichting Singing Stars in theater De Muze in Noordwijk. De tweede film is een kerstmusical (Sterren van de hemel) van groep 6 van de Hobbitburcht uit Alphen aan de Rijn.
Bij het opnemen van een musical gebruik je bijvoorbeeld 4 camera’s. Twee bij het toneel (links en rechts) en twee achter in de zaal waarvan één bemand en één vast. Denk bij het opnemen aan de montage zodat er bruikbaar materiaal wordt aangeleverd. Het is voor de cameramensen links en rechts van het toneel belangrijk te weten waar spelers staan zodat hun camera’s op de juiste momenten goed op- en ingesteld staan. Film op ooghoogte en zorg dat het beeld steeds scherp is. Spreek met elkaar af wie wat filmt. Zorg voor goed geluid. Bij voorkeur van een geluidsopnamerecorder.
Na de opnamen begint dan het monteren van beeld en geluid uit de verschillende bronnen. André verwijst naar de montageworkshop van 25 januari waarin Nelleke Hovestreydt de montagekant laat zien van een multicam film.
Tot slot
Ter afsluiting van de avond worden nog 2 korte films van Jaap Rostohar vertoond.
De eerste laat ‘Bijzonder takelwerk’ zien van koelapparatuur op het dak van het Mondriaan ROC in Den Haag. De volgende gaat over Karten in Delft waarbij een vader en zoon tegen elkaar racen.
En zo eindigt alweer een livestream-avond van de LVSL. Als we straks maar weer terug willen naar Vogelvlucht zodra het mag !?
Ik in elk geval wel. Anders vergeet ik misschien hoe jullie eruit zien.
Wim Hofman