Verslag van de livestream LVSL montageavond op maandag 22 maart 2021

Het is weer montageavond, want de vierde maandag van de maand. De teams van Adobe Première, iMovie, Edius, FinalCutPro en Magix zitten weer klaar om uitleg te geven over ‘keyframes’.
In het LVSL Filmwoordenboek staat hierover het volgende:
Een enkel frame (videobeeld) dat een compleet beeld bevat. Bij MPEG-compressie wordt in de volgende frames alleen de verandering in beeld opgeslagen. Het wordt ook het ‘i-frame’ genoemd. (Zie ook GoP)
Als je op Internet zoekt naar een definitie vind je bijvoorbeeld dit:
Met keyframes kun je een beweging toevoegen aan een beeld of titel. Dit werkt met start- en beginpunten en is vrij simpel toe te passen.
Of:
Het keyframe is het ‘sleutelbeeld’ die het begin en het einde van een reeks beelden bepaalt. Diverse programma’s, zoals Adobe Edge, berekenen op basis van het begin- en eindsituatie van deze twee keyframes zelf de tussenliggende beelden. Een keyframe of enkel beeld bepaalt het begin of het einde van de samenhangende serie, de zgn. animatie.

Hoe je keyframes kunt toepassen wordt vanavond gedemonstreerd met de verschillende montageprogramma’s.

Adobe Première

Micha de Bruin begint met een voorbeeld van een verkeerskruispunt.
Hij laat 5 auto’s een kruispunt oversteken of afslaan. Dit voorbeeld van keyframes kan een handig hulpmiddel zijn bij mensen die bezig zijn met rijlessen. Met keyframes definieer je elke verkeerssituatie die je wilt laten zien. Je laat een auto de bocht te krap of te ruim nemen. Wat je maar wilt. Het eindresultaat is fraai. Alle auto’s passeren het kruispunt zonder blikschade.
Voor de liefhebbers, die dit ook willen doen stelt Micha het lesmateriaal beschikbaar. Stuur hem in dat geval een mailtje. Het mailadres vind je op de LVSL website. Wel eerst even inloggen!

EdiusX

Dan is het de beurt aan Jaap Rostohar. Hij gaat onder het motto ‘Handigheden in Edius’ iets vertellen over beeldschermresolutie, layouter, keypoints en stabilisator. Als je aan het monteren bent hoeft de beeldschermresolutie niet optimaal te zijn. Het voordeel is dat de computer niet ‘zo hard hoeft te werken’ waardoor er ‘meer tijd’ overblijft voor de beeldverwerking. Als je Edius tijdens het monteren instelt op maximale resolutie kan het gebeuren dat je schokkerige beelden ziet. Met de Layouter pas je beelden aan, zoals kleur of een scheefstaand beeld. Bij het rechtzetten moet je het beeld soms iets vergroten om de randjes te laten verdwijnen. Een mooie toepassing is om een 4:3 beeld af te spelen op een 16:9 beeld zodat de zwarte balken links en rechts verdwijnen. Dit kun je ook toepassen op video’s die (verticaal) met een smartphone zijn gemaakt.
Jaap demonstreert vervolgens de functie van keypoints (markers) en stabilisatie.
Met die laatste functie stabiliseert hij een wiebelig veldje narcissen. Handig als je filmopnamen hebt gemaakt tijdens een aardbeving.

Magix

Leo van Aubel kondigt de Magix presentatie aan waarna Cees Landwier deze inhoudelijk voortzet.
Tijdens de 26 minuten durende presentatie wordt keyframing met Magix uitgelegd. Fraai is het vliegtuig dat door een wolk vliegt. Het kan er ongetwijfeld ook achter- of voorlangs vliegen. Zo worden nepfilms vast ook gemaakt en je hoeft er niet voor naar Schiphol. Het is weer een mooi filmpje waar onder een drone de tekst hangt die verwijst naar het cursusmateriaal.
Om een auto een vloeiende bocht te laten rijden moet je behoorlijk wat keyframes definiëren. De presentatie eindigt met enkele voorbeelden van bewegende teksten en animaties uit oudere films.
Als je vragen hebt kun je een mail naar Hans van Gerven sturen. De vaste deelnemers aan de workshop krijgen handleiding en materiaal toegestuurd.

iMovie

Met keyframes in iMovie (Apple) heb je niet zoveel mogelijkheden. Wim Hofman borduurt voort op zijn vorige workshop over picture- in-picture. Toen waren het vaste beelden-in-beeld. Nu laat hij een beeld-in-beeld bewegen. Zo laat hij het Corona virus een rondje om zijn hoofd draaien. Maar dat deert Wim niet want hij is geheel afgeschermd van de buitenwereld door het cleanroompak dat hij aan heeft.

Final Cut Pro (FCP)

Als laatste van vanavond demonstreert André van der Tuijn keyframes met het montageprogramma FCP.
Hij laat een titel bewegen over een beeld van hemzelf dat ge-blurred (vervaagd) is.
FCP is, evenals iMovie, een montageprogramma voor Apple computers. Waar je in iMovie weinig mogelijkheden hebt met keyframes is dat in FCP uitgebreider. Je gebruikt ze om op de plaatsen waar deze ‘markers’ staan, want dat zijn keyframes in feite, een verandering in het beeld aan te brengen. De snelheid van zo’n verandering bepaal je met de tijd tussen de markers. Die bepaal je met de positie van de markers op de tijdlijn. Het programma berekent zelf de tussenliggende frames voor de animatie.
Met het voorbeeld van een ‘night vision view’ demonstreert André dat we alweer aardig op weg zijn naar bedtijd.
Niet elk montageprogramma biedt uitgebreide keyframe mogelijkheden. Met de presentaties van vanavond is dat verschil goed te zien.
Dank aan de makers van het filmmateriaal voor deze livestreamavond.

Wim Hofman