Verslag van de livestream LVSL Montageavond op maandag 26 april 2021

Dit is alweer de laatste montageavond voor het zomerreces. Vanavond is het onderwerp kleurbewerking. Dat wordt behandeld met de programma’s Magix, Edius, FinalCutpro, iMovie en Adobe Première.

Eerst Magix
Cees Landwier begint met uitleg over, inmiddels verouderse, belichtingsmeters. Het kost minder inspanning als je tijdens opnamen van foto of film al een belichtingscorrectie kunt toepassen. Of, zoals André van der Tuijn ons vaak vertelt: ‘monteren begint al tijdens het filmen’.

Cees laat aan de hand van een A4-tje zien hoe je met belichtingscompensatie een mooie afdruk van zwarte letters op wit papier krijgt. En ook hoe je de sneeuw in een sneeuwlandschap mooi wit krijgt. Heb je nu niet geluisterd naar André dan biedt Magix uitkomst. Je kunt de ‘grijze sneeuw’ gelukkig witter maken. Er worden een aantal voorbeelden getoond om de kwaliteit van belichting te verbeteren. Leo van Aubel toont met functies gamma, hdr-gamma, laagmaskers en dergelijke hoe het gezicht van de autobestuurder aanzienlijk zichtbaarder wordt. En de onleesbare partituur voor de orgelspeler wordt leesbaar gemaakt. Waar zouden we zijn zonder Magix?
Heb je nog vragen? Stuur dan een mail naar jtavangerven@gmail.com

Edius aan de beurt
Inmiddels staat Jaap Rostohar weer klaar om te laten zien dat je met Edius ook overbelichte beelden kunt corrigeren. Evenzo zijn kleuren te bewerken. Jaap laat zien hoe je een overbelicht beeld van de Niagara waterval kunt corrigeren. Het resultaat ziet er duidelijk beter uit dan het oorspronkelijke fragment. Je moet er wel even voor aan de ‘color wheels’ draaien in Edius.

Het volgende voorbeeld gaat over een wazige bonte specht. De daarbij gebruikte ‘videoscoop’ doet denken aan een MRI scanner waarbij de specialist de details bekijkt. Met de ‘color corrector’ kun je het echt te bont maken. Het moet wel een specht blijven.
Wat is een Lut (Look Up Table): dat is een overlay waarmee je kleuren van je beelden kunt beïnvloeden. Er zijn via Internet veel Lut’s te downloaden. Edius heeft er standaard al een aantal aan boord.

Tijd voor Final Cut Pro en iMovie
André van der Tuijn behandelt ook het onderwerp kleurverbetering. In FCP gebruik je dan Primaire Correcties. Dat heeft betrekking op het gehele beeld. Een interessante website waarin kleurbewerking wordt uitgelegd is van Everlearn (www.everlearn.nl).

Bij Magix werd getoond hoe het donkere gezicht van een autobestuurder wat lichter kon worden gemaakt. André laat zien dat je dat ook met FCP kunt doen.
Met ‘match color’ kun je twee beelden, die verschillend van kleur zijn, wat gelijktrekken.
Met secundaire kleurcorrectie kun je één kleur in een fragment wijzigen. Zo wordt de rode jas van Corrie in paars, blauw of groen gewijzigd. Wat je maar wilt.
Dit is ook een handige functie om Sinterklaasfilms met echte Zwarte Pieten te wijzigen in de moderne versie van Pieten. Je hoeft de film dan niet opnieuw op te nemen. Tegenwoordig heet dat ‘deepfake’. Geen goed idee dus.

Grading van een fragment houdt in dat je er een bepaalde ‘look’ aan geeft. Bijvoorbeeld een kleurenfilm naar zwart-wit of sepia of X-ray wijzigen.
iMovie heeft ook mogelijkheden tot correctie van kleur en belichting. Die zijn wel beperkter dan FCP.

Tot slot Adobe Première
Micha de Bruin laat in AP zien dat daarmee ook kleurcorrectie mogelijk is. Hij past verbetering toe op een fietser in de sneeuw.

Dit was weer een ‘verblindende’ avond met al die kleurcorrecties.
André bedankt de mensen die de montageavonden mogelijk maakten.

Wim Hofman