Op deze avond worden door Else van Laere de ideeën besproken die door leden zijn ingebracht voor een film met een wending.
Zoals gebruikelijk opent André de avond om exact 20.00 uur met de volgende mededelingen.
- Het nieuwe lid Nico van Dee wordt voorgesteld en een adspirant-lid How Liu wordt verwelkomd.
- Jaap Rostohar heeft op het uitgestelde Regiofestival 2020 een 3e prijs behaalt met zijn film in kader van de Cinefleur. Applaus.
- Volgende week wordt gehoopt op bezoek van zoveel mogelijk leden. Er worden dan opnames gemaakt voor de Jubileumfilm 2022. De LVSL bestaat dan 80 jaar. In de film willen we zoveel mogelijk leden in beeld krijgen. Gevraagd wordt om ook je filmcamera mee te nemen.
- Er wordt gedacht om een workshop Da Vinci Resolve, een montage programma, op te starten. Het is voor een groot deel gratis en heel uitgebreid. Wim Meijerink wil hiervoor het voortouw nemen.
- Op de 29e november is er een filmwedstrijd met als thema “Dieren”.
- Op 13 januari en 14 februari 2022 komt Joost Timp met de opdracht om een “Straat in leiden” of “Groen in Leiden” te filmen.
- Verder ligt er een opdracht van de Gemeente Leiden voor een film met als onderwerp “Autovol/autoluw”. Hans Flick, Hans van Gerven en André zelf nemen hiervoor het voortouw.
- Leo van Aubel maakt een rooster voor de taken die in “Vogelvlucht” gedaan moeten worden voorafgaand aan de clubavonden. Kijk wanneer je aan de beurt bent en kun je niet, verwittig dan je reservepartner of zoek iemand die het van je kan overnemen.
Na deze mededelingen geeft André de microfoon aan Else.
Hennie Hartevelt krijgt het woord. Hij vertelt hoe hij aan zijn ideeën komt voor de onderwerpen van zijn films. Vaak zijn het compilaties uit verschillende krantenberichten en/of verhalen uit zijn eigen vriendenkring. Het gaat bijna altijd over “gewone” mensen met vreemde acties. Zo zijn films als “Lonely boy” en “Moeder is boven” ontstaan. Het zijn absurde situaties maar echt gebeurd. Om het zo goed mogelijk op de kijker over te brengen filmt hij graag op een “cinematografische” manier. Cinematografisch betekent met beelden op een fotografische manier genomen.
Er zijn een zestal ideeën ingediend.
-
Idee van Jan van Wandelen:
Een man heeft er moeite om met tegenslag om te gaan. Hij doet er van alles aan om er weer bovenop te komen; kranten bezorgen etc. De film heeft een goede afloop door iets te bereiken en boven zichzelf uit te stijgen.
Else: Creativiteit zou zijn om dit als een “stomme“ film uit te voeren.
Bianca Kraus ziet in de film een premisse: “van slonzige man naar gentleman”
-
Idee van Leo van Aubel:
Haalt uit de contactadvertenties voor hoger opgeleiden het idee om een dame op zo’n advertentie te laten reageren met het doel er een gratis etentje uit te slepen. Ze wordt echter zelf in de maling genomen doordat de man voortijdig uit het restaurant verdwijnt. Hij heeft het motto: Goed maar betaalbaar eten.
Else ziet obstakels in goedkeuring bij restaurants en de keuze van spelers. Op internet is een prikbord voor spelers maar die kosten meestal wel geld.
-
Idee van Bianca Kraus:
Er staat een koffertje onder het bed van een stervende oude man. Niemand weet wat er in zit, ook de kinderen, een broer en een zus, niet. Nadat de man is overleden, kijkt de broer buiten de zus om in het koffertje. Volgens hem zat er niets anders in dan een paar plakboeken en een paar krantenknipsels. De zus vindt het ongeloofwaardig. Het idee komt uit de praktijk.
Else wil het wat spannender of verrassender krijgen door iets dat uit het koffertje komt. Iets met chantage of iets uit de oorlog o.id.
Er ontstaat een discussie.
-
Idee André van der Tuijn:
Het komt uit een strip van “Jan, Jans en de kinderen”. Een man laat zijn hond uit en raapt met een plastic zakje netjes een drol van de hond op. Een politieagent te paard komt voorbij en steekt zijn duim naar de man op. Een eindje verderop tilt het paard z’n staart op en laat e.e.a. vallen. De man ziet dat, kijkt naar zijn plastic zakje en zet die boven op de dampende hoop van het paard.
Else vind het een leuk gegeven. Ze ziet wel problemen om een politieagent te paard te krijgen die zich hiervoor wil lenen. Bovendien is het regisseren van dieren nogal lastig.
-
Nog een idee van André van der Tuijn:
Twee mannen zitten op een bankje. Ze praten met elkaar maar één praat achterstevoren. De vraag is hoe krijg je het voor elkaar dat de kijker dat snapt en hoe draai je het dan weer om.
Else komt met de oplossing van het “resetten” van de man. Anderen komen met een oplossing van het praten in een spiegel zoals bij een kapper bijvoorbeeld. Dan kan je het hele beeld weer omkeren.
-
Idee van Wil van Voorst
Iemand probeert een scenario te schrijven maar komt niet op een goed idee en je ziet de ene prop papier na de andere in de prullenbak verdwijnen. Hij stopt er uiteindelijk mee en gaat “Netflix” kijken.
Else vindt wel dat er een wending in het verhaal zit alleen komt het niet helemaal uit de verf. Er zou nog iets anders moeten zijn om het verrassender te maken. Uit de zaal komen geen andere reacties.
Uit de zaal komt een reactie om de hele film in “Netflix” af te spelen.
Arie de Ridder