Maandagavond stond in het teken van opnamen voor de jubileumfilm ter ere van het 80-jarig bestaan van de LVSL in 2022.

Bij binnenkomst was goed te zien dat de LVSL niet zomaar een ‘amateurclubje’ is.

De zaal in Vogelvlucht was omgetoverd tot een ware filmset. Het geheel stond onder leiding van een team dat zich goed had voorbereid op deze opname-avond.

Om acht uur opende voorzitter André van der Tuijn de clubavond met wat mededelingen:

  • 25 oktober zijn er workshops (zonder iMovie), vragen aan de presentatoren vooraf stellen s.v.p.;
  • 1 november is filmanalyse-avond;
  • 8 november weer opnamen voor de jubileumfilm;
  • 29 november clubwedstrijd met onderwerp: Dieren;
  • Joost Timp komt in januari en februari weer naar Vogelvlucht, ga filmen;
  • voor diverse diensten zijn vrijwilligers nodig, graag aanmelden bij Leo van Aubel.

Vervolgens kregen de aanwezigen uitleg over deze avond. Een en ander was al aangekondigd in de nieuwsbrief.

Een speciaal welkom was er voor de heer Gwan Ho. Die speelt een belangrijke rol bij de uitleg over cranio-osteoperose. We zagen leden in een outfit waarin we ze nooit eerder hadden gezien. Wat op mijn netvliezen is achtergebleven is de outfit van Mario Mazzacani. Geweldig.

Met de vele truien en gevarieerde hoofddeksels was het een genot te zien hoe iedereen was uitgedost.

Vanuit het opnameteam regisseerde Else van Laere de opnamen, bijgestaan door Marion Smit (regie assistente), Hennie Hartevelt (camera), Gerard de Boer (geluid) en Jan van Wandelen (licht).

Bij een opname horen actrices en acteurs. Die waren er volop.

De ‘cast’ bestond uit veel figuranten (er waren ruim 50 leden aanwezig), de voorzitter, Ria Mazzacani en de speciale gast Gwan Ho. Deze laatste zal in de film uitleggen hoe verwarrend het kan zijn als Chinese tekst niet goed wordt vertaald.

Zie de nieuwsbrief van 16 oktober 2021 voor een uitleg van de film.

Daarna was het tijd voor de eerste opnamen. De leden liepen de grote zaal van Vogelvlucht in vanuit de hal, gekleed in trui en voorzien van hoofddeksel. De filmcamera ontbrak natuurlijk niet. Daarna werden nog diverse scenes opgenomen. Dit allemaal onder de deskundige leiding van Else. En dat ging zeer professioneel: camera klaar, geluid klaar, scene 15/2 take 1 en actie.

Nee, we waren niet in een studio in Hilversum maar in Vogelvlucht in Leiden.

Dat het niet steeds bij ‘take 1’ bleef heeft verschillende oorzaken.

 

Zo valt het nog niet mee voor de cast de ingestudeerde tekst goed uit te spreken als de camera draait. De volgorde van ‘geheugenkaartje’ naar ‘leugenkaartje’ bleek niet eenvoudig. Je komt dan met gemak bij take 4. Marion had het er maar druk mee.

Opvallend was ook hoe goed figuranten kunnen ‘roezemoezen’. Soms gaf dat wat verwarring als de geluidsman zei dat we stil moesten zijn terwijl de regie adviseerde wat te ‘roezemoezen’.

Later op de avond gingen de hoofddeksels af en werd van trui gewisseld. Andere scene, andere omgeving.

De scene waarbij onze cheffin van de bar (Ria Mazzacani) uit haar slof schoot vanwege een opmerking, was kostelijk. Er zit veel acteertalent bij de LVSL.

Tijdens de pauze konden we weer eens gezellig bijpraten met leden die we al lang niet meer hadden ontmoet.

Wel even wennen om met de pinpas te betalen om vervolgens met het bonnetje (als het apparaat werkt) je drankje af te halen. Na nog wat opnamen naderde het eind van deze clubavond. De filmset met professionele apparatuur werd ontmanteld en er werd nog wat nagepraat.

Op 8 november worden de resterende scenes opgenomen. Wel weer de camera meenemen.