Regio Filmfestival

De avond werd zoals altijd geopend door André. De belangrijkste mededeling was dat de LVSL weer heel goed gescoord heeft bij het Regio Filmfestival in Krimpen aan den IJssel. Er werden veel prijzen behaald. De film van Else van Laere, Circulair, haalde de 3e prijs in de categorie Fictie en tevens de “Matts Gerritsen” prijs voor de meest ontroerende film.

Nelleke Hovestreydt scoorde de eerste prijs in de categorie Non-fictie, met haar documentaire Achter de Heuvels over onderzoek in het graf van farao Ramses III.

Daar bovenop haalde Henny Harteveldt met zijn film Zoon in de Kast de Zaalprijs, bepaald door het aanwezige publiek en tevens de bekroning van zijn film met het Laureaat “Chapeau”. Elke prijswinnaar kreeg een mooi toepasselijk beeld en een bos bloemen. De zaalprijs voor Henny was een grote wisselbokaal.

Een mooie filmdag voor de LVSL! Nu op naar het landelijk NOVA filmfestival in Zeist, gratis toegankelijk van 26 tot en met 28 November.

 

 

 

Filmanalyse door Jan van Wandelen.

Film 1: “St. Laurent du Maroni”, van Ari de Ridder en Marion Smit.

De film speelt zich af in Frans Guyana. Een vrolijk begin met een wedstrijd met kano’s op de rivier de Marowijne en een kleurrijke markt. Inwoners uit het buurland Suriname bieden hier hun koopwaar aan, omdat ze hier meer geld vangen. Alles lijkt hier trouwens beter te zijn dan in Suriname. Dan krijgt de film een wending. We zien de strengste gevangenis van Frankrijk uit die tijd. De ergste misdadigers werden hier opgesloten of geëxecuteerd. In 1946 werd de gevangenis gesloten. De film Papillon brengt dit heel treffend in beeld. Dan is er weer een wending in het filmverhaal. We zijn nu midden in de prijsuitreiking van de kanowedstrijd.

Jan verduidelijkt zijn methode om films te analyseren: filmverhaal, filmische vormgeving, montage en geluid moeten allemaal kloppen. Steeds vraagt hij zich af of een bepaald filmelement helpt om de juiste informatie te verschaffen en de aandacht van de kijker vast te houden. Beide vragen kunnen bij deze film positief worden beantwoord. Jan wijst ook op de goede beeldcomposities. De montage is goed verzorgd en de continuïteit is nergens verbroken. Passende muziek, maar soms is er veel windgeraas te horen. Kortom een geslaagde film.

Film 2: “Stoomtram Hoorn – Medemblik”, van Jaap Rostohar.

De film van Jaap laat het stoomtijdperk herleven. De film begint met het oude stationsgebouw in Medemblik, dat deel uitmaakt van de oude spoorlijn naar Hoorn. De stoomtramverbinding tussen Hoorn en Medemblik wordt heel fraai in beeld gebracht. We zien prachtige stoomtrammen en locomotieven tijdens onderhoud, maar ook rijdend met en zonder passagiers tijdens het rangeren. Het hele traject is enkelspoor, passeren is dus niet mogelijk. Het interieur van de personenwagons met de 1ste, 2de en 3de klasse coupés wordt ook in de film getoond. Alles wordt door vrijwilligers in stand gehouden. De film eindigt met een verwijzing naar de moderne tijd: windturbines.

Jan classificeert de film als een registratie/documentaire. Het fraaie begin van de film wordt door Jan benadrukt. Dat geldt vooral voor de titel, die als een stoomtrein over het doek rijdt inclusief stoomwolken. Jan heeft ook veel lof voor de filmische vormgeving: kadrering, filmhoeken en composities. Niet alleen de locomotieven zorgen voor beweging, ook de filmer heeft door camerabewegingen extra dynamiek toegevoegd. De pans zijn heel subtiel. Goede montage. Live geluid, muziek en voice-over zijn perfect samengevoegd. Op alle fronten is dit een bijzondere film.

Film 3:”Ignis tourrit”, van Bianca Kraus.

De film heeft als onderwerp een rally met auto’s van het merk Suzuki Ignis. De film begint met een overzichtsopname genomen met een drone boven een parkeerterrein gevuld met de Suzuki’s. We beleven vervolgens enkele hilarische momenten met de deelnemers aan de rally. De routes worden uitgelegd en dan gaan de autootjes op pad. De beelden van de rijdende auto’s zijn met diverse camera’s opgenomen en ook met een drone, die de autokaravaan fraai van boven laat zien. Ook de mooie omgeving, waarin de autootjes rijden krijgt aandacht. De opname met al die Suzuki’s op het veer is ook goed geschoten.

Jan gaat in op het filmverhaal. Een duidelijk en originele inleiding, die van creativiteit getuigt. Wel mocht die inleiding volgens Jan iets korter zijn en het deel met de rijdende auto’s iets langer. Aan de filmische vormgeving is zorg besteed. De speech aan het einde van de film kun je horen, terwijl ook de toehoorders in beeld komen. Dat zorgt voor afwisseling en getuigt van een goede montage. De muziek is passend. Een leuke film om naar te kijken.

De pauze was zoals altijd weer een moment van ontmoeting, maar nu wel betalen aan de bar met je PIN pas!

Introductie over het montageprogramma DaVinci Resolve door Wim Meijerink.

Wim demonstreerde de zeer vele mogelijkheden van het programma. Het professioneel monteren met alle opties komt dan wel heel dichtbij. Dat was ook de reden dat hij na Magix overging op DaVinci.

De demo, die we zagen overweldigde qua mogelijkheden in echte Hollywood stijl. DaVinci Resolve is dan ook een Amerikaans programma uit begin jaren 80 gericht op vergaande montage-mogelijkheden (analoog toen nog!) en intensief gebruik van geluidsopties. Later werd het overgenomen door een Australisch bedrijf, en is als DaVinci Resolve verder gegaan. Hun business is voornamelijk verkoop van professionele videoapparatuur.

Deze versie 17 is gratis te downloaden en heeft zeer veel mogelijkheden. Wel is het zo dat er stevige eisen gesteld worden aan de hardware capaciteiten van je computer. Het werkt op Windows, Mac en Linux. Er is een zeer dik manual in pdf-formaat bij, ook te downloaden.

De leercurve is steil, een andere uitdrukking voor dat je er echt tegenaan moet gaan om dit programma goed onder de knie te krijgen. De eerste opzet is hetzelfde als andere montage programma’s: een bibliotheek, een tijdlijn, hier een ruwe Cut montage en daarna fijn bijsnijden. Vooral kleurbewerking en geluid zijn sterke punten. Daarna volgt een andere benadering met geluid en het gebruik van stroomschema’s. Exporteren van je video is direct mogelijk naar verschillende videoplatforms. Wel is het programma in het Engels.

Na afloop waren er een zevental kandidaten die wel verder wilden met Wim voor een introductiecursus DaVinci.
Bedankt Wim!