Nadat onze voorzitter André een inleiding heeft gegeven, houdt Arie de Ridder zijn praatje over filmanalyse. In een duidelijk gestructureerd verhaal legt hij allereerst uit waarom het nuttig is om een keer met filmanalyse te beginnen.

Waarom
Filmanalyse is in de eerste plaats nuttig voor alle leden. Je leert door analyse om beter naar films te kijken en dat kan zover gaan dat je op een gegeven moment zelf wilt deelnemen aan een jury. Films analyseren vergroot ook je kennis van filmmaken. Hopelijk krijg je al doende meer plezier om kritisch/analytisch naar films te kijken.
Vervolgens wijst Arie op de valkuilen bij het filmanalyseren.

Valkuilen
Arie wijst erop dat je filmanalyse niet goed kan gaan als bijvoorbeeld het onderwerp je niet ligt. Misschien ben je zelf deskundig op het gebied waar de film over gaat en ben je het niet met de filmmaker eens. Misschien heb je zelf stokpaardjes die je graag berijdt. Je bent er misschien erg aan gehecht dat de horizon recht staat en je telt dat te zwaar mee in je analyse. Of misschien is de filmmaker een vriend van je of je weet dat de filmmaker een gerenommeerd filmer is. Dat kan allemaal een objectieve filmanalyse belemmeren.

Na deze inleiding begint Arie over de filmanalyse zelf, die hij opdeelt in een aantal bespreekpunten.

1. Thema: Je wilt eerst weten naar wat voor soort film je kijkt. Het kan bijvoorbeeld een vakantiefilm zijn, of een documentaire, speeffilm, reportage of animatiefilm. En je kijkt naar het motief. Zit er een boodschap in? Is de film duidelijk?

2. Verhaalstructuur: hierbij kijk je naar de opbouw, de logica, de emotie.

Onder het element Opbouw kijk je naar de verhaallijn. Zit er een verhaallijn in, is er een begin, een midden en een einde?
Onder het element Logica kijk je of de vijf w’s zijn beantwoord, de vragen die informatie geven over wie, wat, waar, waarom, wanneer. Het antwoord op die vragen moet snel voor het voetlicht komen.
Tenslotte is het element Emotie belangrijk in een film. Daar let je op in je filmanalyse, ook in een vakantiefilm. Je let daarbij op wending, spanning en humor.

 

 

 

 

3. Filmische vormgeving: hoe de film is gemaakt.

 

 

 

 

 

 

Bij Regie zegt Arie dat als je zelf filmt je je na een shot meteen moet nadenken over welk shot hierna moet komen. Ook als analist let je daarop.
Cameravoering: bij de analyse je let op de beweging met de camera, de standpunten van de camera, zijn er totalen gebruikt, of close-ups, enzovoort. En je let op de belichting.
Bij de filmanalyse let je ook op geluid: hoor je ruis, wind of andere geluiden? Dat neem je allemaal mee in je verslag. Het geluid moet verstaanbaar zijn. Er kan verschil zijn tussen het live-geluid dat je hebt opgenomen en het geluid dat later toegevoegd is, zoals een voice-over. Je let ook op de muziek.
Montage: Arie laat een boekje zien van de NOVA over jureren, waarin je uitleg vindt over flash-back’s en parallel-montage. Bij de filmanalyse speelt dit allemaal een rol. Je let ook op de overgangen en op de kleurcorrectie als je ziet dat die is toegepast.

4. Resumerend
Bovenstaande onderdelen van de filmanalyse kun je vrij objectief analyseren. Maar je beëindigt je filmanalyse met je eigen subjectieve mening. Je kunt vertellen wat je hebt gemist, wat je heeft getroffen en of je het boeiend vond. En denk je dat het boeiend was voor de doelgroep?
Tenslotte rond je je analyse met een positieve toon af.

 

 

 

 

 

 

5. Vorm
Arie eindigt zijn presentatie met een dia waarin hij de vorm laat zien. Hij houdt een filmanalyse het liefst live in Vogelvlucht, omdat je dan interactie krijgt met de mensen in de zaal. Maar hij zet de analyse ook op papier.

Arie waarschuwt tenslotte dat je geen filmcursus moet geven. Dat doet de LVSL zelf al. Je kunt wel iets zeggen van wat je opvalt en je kunt het eventueel laten zien. Maar één aspect van een film uitmelken kan irritant worden.

 

 

 

 

 

 

Tenslotte laat Arie het sjabloon zien dat hij gebruikt.

 

 

 

 

 

 

En dan dit alles graag op één A4’tje. Het moet niet te lang worden.
Hierna bedankt André Arie voor deze interessante en leerzame presentatie.
Hij kondigt een film aan waar hij erg enthousiast over is en waar je meteen je kennis van filmanalyse op kan toepassen. Het is een speelfilm van leden van de Haagsche Amateur Filmclub, die veel lof ontvingen op het NOVA Filmgala. De film heet Shine on You.
De film gaat over het meisje Maaike (professioneel gespeeld door Quinty Appel), dat haar droom najaagt om een beroemd vlogger te worden, maar als het na enkele successen toch niet goed lijkt af te lopen, wordt ze wakker uit een droom.
Film is moeilijk in een verslag te beschrijven en zeker deze film: je moet hem gezien hebben. Het scenario, de dialogen en het acteerwerk staan op professioneel niveau, maar ook het filmwerk, de montage, de liedjes en de muziek zijn op een niveau om van te watertanden.
Na afloop vertelt André dat de film hoog scoorde op de laatste filmwedstrijden.

Tenslotte zien we het vervolg van de filmserie van Pim van der Ende over de verbouwing van Schouwenhove. Die is nu bijna afgerond en we zien dat fase 9 bestaat uit het inrichten van enkele ruimtes en uit de laatste loodjes van de bouwwerkzaamheden, zoals het dak, de bestrating en het planten van veel groen. De film is helder, kundig opgenomen en gemonteerd en voorzien van mooie, goed passende muziek.

Tenslotte meldt André dat de Cinefleur voorkeuzewedstrijd door gaat, maar anders, want er is nu geen publieksjury. De punten worden nu gegeven door de Activiteitencommissie. Of Cinefleur zelf doorgaat is nog niet bekend.

Tenslotte: Wie maakt de leukste kerstgroet, stuur je filmpje in naar techniek@lvsl.nl. Maak wel je eigen filmpje en gebruik geen materiaal van derden.

Om 21:04 is de stream weer voorbij.

Jan van Wandelen

PS     Helaas zijn de aangeboden foto’s van lage resolutie.
         De Redactie