Vanavond worden weer een aantal montageworkshops vertoond via de inmiddels vertrouwde livestream.
De montageprogramma’s die behandeld worden zijn:
– Edius door Jaap Rostohar
– Magix door Leo van Aubel, Cees Landwier en Hans van Gerven
– Final Cut pro door Hans Stauttener
– DaVinci Resolve 17 door André van der Tuijn
– Adobe Première door Micha de Bruin

Maar eerst enkele mededelingen door André van der Tuijn.
Volgende week maandag is het ZH’12 clubwedstrijdavond.
Dan wordt bekendgemaakt welke films genomineerd worden voor het Regiofestival op 30 april 2022 in Ins Blau in Leiden aan de Haagweg. Ditmaal georganiseerd door de LVSL.
Op 7 februari is de jaarvergadering die ook dit jaar weer online zal plaatsvinden.
De LVSL Uitdag is verschoven naar zaterdag 10 september 2022.

Edius
Jaap Rostohar bijt het spits af met het onderwerp kleurbewerking in Edius.
Als je vanuit meerdere standpunten filmt kunnen kleurverschillen ontstaan tusen de verschillende fragmenten. Edius heeft functies aan boord om dat te corrigeren. Jaap laat zien hoe je dat doet.
Kleurbewerking met zwart-wit beelden?? Jazeker. Stel dat je een bepaalde kleur wilt laten opvallen. Bewerkelijk maar leuk om te doen aldus Jaap.
Zo verschijnt er een zwart-wit beeld van een roos waarbij alleen de bloem rood is.

Het geheim is met twee lagen werken. Neem een foto van een rode roos met een transparante achtergrond en ‘plak’ die over het zwart-wit beeldfragment. Eenvoudig eigenlijk.
En dan zijn we ineens op de kaasmarkt in Alkmaar.
Bijzonder hoe de gebouwen en mensen op straat van kleur naar zwart-wit veranderen terwijl de kazen geel blijven. Ook fraai is om het hele jaar door dezelfde (rode) paddenstoel te zien met wisselende bodembeelden. Daar hoef je de jaargetijden niet voor af te wachten.
Haal Edius in huis en neem les van Jaap Rostohar.
We worden dagelijks met reclamebeelden geconfronteerd. En maar denken dat het allemaal echt is! Fraaie presentatie Jaap

Magix
Onderwerp: opnieuw monteren van oude opnamen.
Leo van Aubel vertelt hoe je videobeelden van ‘oude’ bandjes weer een nieuw leven kunt inblazen.
Je kunt beelden stabiliseren of ze recht zetten en een voice-over toevoegen.
Neem de camcorder, stopt er een mini cassettebandje in en breng de beelden over naar de pc. Maar hoe? Er is wel het een en ander veranderd in de afgelopen jaren. Als er geen Firewire-aansluiting meer op je moderne pc zit kun je overwegen een losse insteekkaart te kopen met een FW ingang. Leo laat zien hoe je vervolgens in Magix de beelden importeert.
Als je een oude MP4 film hebt waarvan het geluid vervangen moet worden zet je er een nieuw geluidsspoor bij en maskeer je het originele.
Leuk om in deze presentatie te horen dat Leo een fascinatie heeft voor sterke dieren. Niet alleen voor olifanten en leeuwen maar ook voor mestkevers.

Daarom heeft hij een bezoek gebracht aan het Naturalis in Leiden. Daar vind je een aantal zeer sterke dieren die momenteel niet meer gevaarlijk zijn voor de mens. Leo heeft daar beelden opgenomen en samengevoegd met filmbeelden van een eerdere reis langs wildparken in Zuid Afrika in 2008.
Met de huidige versie van Magix kun je bijvoorbeeld beelden beter stabiliseren, belichting verbeteren, voice-over en route-animatie toevoegen en nog een aantal zaken.
De geluidenbibliotheek van de BBC: https://sound-effects.bbcrewind.co.uk is zeer de moeite waard als je geluiden zoekt bij filmmontage. En het betreft rechtenvrije muziek als je die maar niet voor commerciële doeleinden gebruikt. De geluidsbestanden zijn te downloaden in MP3 en WAV formaat. Gouden tip Leo.
Heb je materiaal in het 4:3 formaat dan kun je dat wijzigen naar het gangbare 16:9 formaat. Bedenk daarbij dat je een deel van de beelden verliest.
Tot slot geeft Leo het advies zelf eens aan de slag te gaan met oude opnamen en die in een “modern jasje te gieten”. Leuke workshop Leo.

DaVinci Resolve 17
André van der Tuijn doet de volgende workshop met het montageprogramma DaVinci Resource.
Even terug naar de basis. De gratis versie is DaVinci Studio waar je al heel veel mee kunt doen.
Als je DVR eenmaal gedownload hebt start je het daarna op en meld je je aan als gebruiker. Er staat geen programma op je pc. Alles gaat via Internet.
Eenmaal geopend kun je een nieuw project beginnen. Daar staan al meteen 7 (!) mogelijkheden voor een nieuw project. Zoals nieuw project starten, project herstellen, project importeren, backup, refresh enzovoort. Gebruik de rechter muisknop om al deze menu-opties te tonen.
Een “project” in DVR omvat alles wat nodig is om een film te maken (monteren).
Na de keuze “nieuw project” verschijnen een aantal afdelingen. Dat zijn Media page, Cut page, Edit page. De Cut page is belangrijk. Daarin worden de clips voor montage geïmporteerd via de mediafolder met daarin geordende clips. DVR is een programma van structuur en orde.

De Cut page bevat naast een overzicht van clips ook een Monitor om clips te bekijken en een tijdlijn gedeelte.
Het clips overzicht, meestal in miniatuurtjes vertoond, kan ook metadata laten zien (technische gegevens van de clips).
Om je footage snel te bekijken gebruik je de Source tape functie.
Dan is het tijd om de montage te beginnen en dat gebeurt in de Cut page door clips te selecteren. Met de Playhead kun je door de tijdlijn scrollen. In DVR is het wel wennen aan de nieuwe of andere benamingen van functies.
Wil je alleen het video of audiogedeelte behouden dan kan dat natuurlijk ook net als bij de andere pakketten. Het bedienen van die functies gaat alleen iets anders. In DVR kun je ook toetscombinaties gebruiken. Dat werkt vaak sneller dan steeds de muis gebruiken.
Tot zover André’s gedetailleerde uitleg van DaVinci Resource 17.
Leonardo DaVinci schreef:
“Iron rusts from disuse; stagnant water loses its purity
and in cold weather becomes frozen;
even so does inaction sap the vigor of the mind.”
Of dat de reden is waarom dit montageprogramma zo heet …?
In elk geval verzwakt DVR de levendigheid van onze geest niet!

Final Cut Pro X
Hans Stauttener gaat iets vertellen over multicam montage in FCP en compound clips.
Meestal kun je met de camera’s wel synchroniseren. Lukt dat niet dan zijn er mogelijkheden als de fysieke klapper of de digitale DigiSlate. Maar je kunt ook hard in de handen klappen.
Hans toont FCP met daarin reeds de clips van 3 camera’s.
Met New multicam clip synchroniseert FCP de drie camera’s. Dat resulteert in een nieuwe multicam clip die je een naam geeft.
Kies nog wat instellingen maar vergeet Use audio for synchronization niet!
Als de synchronisatie gelukt is sleep je de multicam clip naar de tijdlijn en start je een nieuw project.

Dubbelklik op de clip om de clips van de 3 camera’s weer in beeld te brengen. Zo kun je de individuele clips bewerken als dat nodig is. Je hoeft je niet bezig te houden met het geluid want dat heeft FCP al voor jou gedaan.
Nu monteer je de beelden van de drie cameraclips naar jouw keuze. Dat betreft dan alleen video.
Gebruik het geluid van de camera met de beste kwaliteit. Als het geheel naar wens is selecteer je Background render voor het eindresultaat.
Wat is een compound clip (CC)?
Hans legt uit dat het een project binnen een project is. Zo’n clip maak je door op de tijdlijn de clips te selecteren waarvan je een CC wilt maken. Vervolgens kies je New compound clip in het menu. FCP maakt hier nu een nieuwe clip van die je een naam geeft. In feite is het een kwestie van combineren van meerdere clips tot één.
Een bondige weergave van Hans over twee FCP onderwerpen.
Op Hans’ eigen Youtube kanaal HS-Produtions.nl staat meer uitleg over FCP.

Adobe Première
De laatste presentatie is van Micha de Bruin en gaat over het Nesten (samenvoegen van lagen).
AP is al geopend en er wordt een reclamebord getoond.

Micha plaats een videoclip over het bord en met de functie Opacity-Mask wordt de clip even groot gemaakt als het reclamebord. Met de Nest functie worden de twee beelden samengevoegd.
Of de hond in het filmpje ook zo enthousiast was is niet duidelijk. Het dier maakt er wel een bende van. Maar gelukkig kwam GAMMA in beeld en zo kwam alles weer op z’n “pootjes” terecht.
Nog wat tips voor het downloaden van geluid- en video-effecten:
– www.rocketstock.com
– www.premiumbeat.com
Met een rood/zwart gelakte bolide neemt Micha weer afscheid van zijn bijdrage aan deze montageworkshop van 24 januari 2022.

Alle workshopleiders worden bedankt door André die daarmee deze livestream afsluit.

Wim Hofman