Alles is weer bij elkaar en van Vogelvlucht bezet de LVSL vier zalen. De totale opkomst met 38 leden is nog een beetje aan de zuinige kant.
In twee zalen op de eerste verdieping zitten mensen met belangstelling voor Final Cut Pro en Adobe Première, in de grote zaal zitten ze voor Magix en Edius en in de hal wordt het nieuwe programma DaVinci Resolve onder handen genomen.
Hans Flick is vliegende “keep” en zorgt dat de techniek bij alle cursussen optimaal werkt. Hij blijft hier en daar ook even hangen en krijgt volgens mij de beste indruk van de mogelijkheden van alle programma’s.
Bij Final Cut Pro waren ze druk bezig met een discussie wat de beste “Mac” zou zijn om als montagecomputer te gebruiken. Hans Stauttener is de primus inter paris. Aan het einde van de sessie vertoont hij een paar flitsende clips die hij gemaakt heeft.
Adobe Première wordt ingeleid met een introductiefilmpje omdat de leider(s) van deze groep nog afwezig zijn. Het huidige abonnementssysteem is niet aan iedereen besteed. Die werken nog met oude programma’s en zijn niet meer met de nieuwste versie te vergelijken.
Zoals vanouds is Magix met 14 deelnemers goed bezet. Onder de inspirerende leiding van Cees Landwier, Leo van Aubel en Hans van Gerven worden eigen gemaakte lessen getoond. De les die ik in de gauwigheid zag, ging over de tracking van een tekstblok aan een bewegend voorwerp. Het ging niet helemaal feilloos maar Cees zag de mogelijkheden met wat improvisatie wel zitten.
Het programma van Edius ziet er geweldig uit. Onder leiding van Jaap Rostohar worden tal van mogelijkheden aan het programma ontfutseld. Jaap werkt ook graag met plug-ins en is van de trucjes. Ook hij was met tracking bezig (en hier werkte het uitmuntend). Hij liet ook de mogelijkheden van Google Earth Pro zien.
André van der Tuijn is trekker van DaVinci Resolve 17. DaVinci is in onze vereniging een nieuw programma. Het is gratis van internet te downloaden. De verwachtingen zijn hoog gespannen. Het aantal deelnemers is met vijf deelnemers (nog) bijzonder laag. E.e.a. houdt mijns inziens verband met het onbekende en dat niemand graag van zijn/haar bekende programma afstapt. DaVinci heeft daarbij ook een steile leercurve. André is op vakantie en heeft een aantal instructievideo’s gemaakt. Hij laat daarin het downloaden zien en gaat in op de werking van de “cutpage”. Daarmee kan een groot aantal opnames snel op maat worden gesneden. In de cutpage kunnen ook allerlei overgangen worden geplaatst, verbeteringen worden aangebracht, een titel toegevoegd en de film worden gerenderd.
Arie de Ridder