Op de eerste werkdag in de zomertijd splitste de LVSL zich rond acht uur op in groepjes die zich per montageprogramma gingen buigen over problemen en successen van deze programma’s. Naast de oude vertrouwde programma’s Edius, Final Cut Pro, Adobe Premiere en het populaire Magix gaat sinds kort het interessante programma Da Vinci Resolve de concurrentie aan met de bestaande montageprogramma’s.

Da Vinci Resolve was oorspronkelijk een kleurbewerkingsprogramma, maar heeft sinds enkele jaren een gratis versie voor basale montage. Met de huidige versie kun je al heel professioneel een film monteren en met de betaalde versie kun je nog meer. Deze avond trok 8 deelnemers en omdat het een van de eerste bijeenkomsten was met beginnende gebruikers, ging het over de basiskennis. Ik zag hoe een clip naar de tijdlijn werd gesleept en hoorde vertellen dat dit bij Resolve veel sneller ging dan bij sommige andere montageprogramma’s. Resolve is gemaakt voor de professionele filmer en dat zie je terug in de manier waarop het in elkaar zit. Het is geen toegankelijk programma, maar als je je erin verdiept biedt het mogelijkheden die vergelijkbaar zijn met andere professionele programma’s.

In een andere ruimte op de begane grond hadden 15 mensen zich verenigd als gebruiker van het populaire Magix. Hier stonden geen montagescherm met tijdlijn en film in aanbouw open, maar ik hoorde uitleg over hoe een zojuist vertoonde film was gemaakt. De film, die ik net niet had gezien, was de trailer voor de tentoonstelling De Zee en toonde schilderijen uit die tentoonstelling in het museum Noordwijk. Het maken van de trailer had de nodige voeten in de aarde gehad, want: hoe zet je die op? Het idee om voor het filmpje uitgekozen kunstwerken uit de zee op te laten komen was leuk, maar hoe voer je dat praktisch uit? De makers hadden genoeg filmmateriaal van de zee, maar slechts één korte clip met de juiste soort branding. Dat te korte filmpje moest voor de film eindeloos worden herhaald. En het geluid van de branding kwam van You Tube. Dat de makers nog moesten zoeken naar welke schilders nog in leven waren hoorde ook bij het maakproces. Ze wilden zeker weten dat geen nog levende kunstenaar zich overgeslagen voelde.

Ook op de begane grond verdiepten 3 mensen zich in het montageprogramma Edius. Bij binnenkomst werd Google Earth op het scherm geprojecteerd en Jaap Rostohar vertelde hoe hij een plek op Schiphol selecteerde voor het begin van een fictieve vakantiefilm. De vraag was hoe je een vakantiefilm met vliegreis inleidt met een ‘reis’ over de wereldbol en Jaap was dus begonnen met het startpunt Schiphol. Daar zette hij het eerste punt. Het volgende punt was Parijs: hij tikte ‘Parijs’ en met Google Earth vlogen we van Amsterdam naar Parijs. Daar selecteerde hij de Eiffeltoren als volgende punt. De 3D-beelden van onze nationale luchthaven en van de Eiffeltoren zagen er indrukwekkend uit en deze spectaculaire beelden zou Jaap later in Edius invoegen. Maar eerst ging hij nog zoeken naar de eindbestemming van deze fictieve vakantie.

Op de eerste verdieping keken 5 mensen naar de uitleg van de vraag over hoe je in Final Cut Pro kleur verandert in een film. Eerst liet Hans Stauttener een filmpje zien over ‘gradient’, Engels voor kleurverloop. In het filmpje werd uitgelegd hoe je een voorwerp als een letter twee verschillende kleuren geeft en hoe je die in elkaar laat overgaan. De bovenkant bijvoorbeeld geel en de onderkant blauw, tegenwoordig een bekende kleurencombinatie als je boven- en onderkant omkeert. De eigenlijke vraag bleek echter te zijn hoe je een film begint in zwart-wit en daarna overgaat op kleur, dus de vraag hoe je speelt met kleurverzadiging.

Elders op de eerste verdieping keken 5 mensen die Adobe Premiere (Pro) gebruikten naar uitleg van Micha de Bruin over hoe hij een draakje bouwt en laat vliegen. Hij had dit gedaan voor zijn film over zijn favoriete plekje Park Matilo. In de donkere zaal liet hij zien hoe hij de draak een schaduw liet achterlaten op het grasveld van het park. De draak en de schaduw had hij gemaakt in het programma Maxon Cinema 4D. Dat is de officiële versie van de light-variant die gebruikers van het complete pakket van Premiere Pro ook kennen uit het programma After Effects. In CINEMA 4D kun je meer. Je kunt van alles in 3D bouwen en dat opnemen in een film. Micha liet zien hoe je de verschillende onderdelen van dit Adobepakket goed kunt laten samenwerken. We zagen hoe hij Photoshop had gebruikt om van de rondvlucht van de draak een ontspannen kijkgebeurtenis te maken.

Jan van Wandelen