Ook op deze laatste maandag van de maand kwamen veel leden van de LVSL zich verdiepen in waar het uiteindelijk om gaat: de montage van je clips tot een goede film. In groepjes gesplitst naar vijf montagepakketten verdiepten de leden zich in de finesses van hun eigen programma.
De FinalCutPro-groep kwam er deze avond wat bekaaid af: drie afzeggingen en twee mensen die waren gaan kijken bij het clubje van Da Vinci Resolve. Het gevolg was dat Mario Mazzacani privé-instructie kon krijgen van Hans Stauttener. Hij vroeg hoe je de gegevens van het ene project naar het andere exporteert en Hans wilde dat gaan uitleggen. Maar allereerst keken ze naar de nieuwste Mac-computers en Hans legde daarbij de configuratie van zijn laptop uit.

In de ruimte naast de ingang van Vogelvlucht zaten vier mensen te luisteren naar de uitleg van Wim Meijerink over De Vinci Resolve. Wim gaf uitleg over de licenties en de kosten van de verschillende uitvoeringen van Resolve. Op de vraag wat Resolve beter kan dan andere programma’s was het antwoord dat dit de kleurbewerking is. Veel gebruikers van professionele pakketten gebruikten Resolve vroeger al als kleurbewerkingsprogramma en ook sinds je met Resolve ook uitgebreid kunt monteren, blijft dit het sterke punt. Op de logische vervolgvraag hoe moeilijk zo’n uitgebreid programma dan is, is het antwoord dat het best ingewikkeld is als je overstapt van een programma dat een eenvoudiger opzet heeft. Else raadt de video’s van de Videomakers aan als goede start om met Resolve te leren werken. Wim legde meteen enkele basisprincipes uit.

 

 

 

I
In een wat grotere ruimte met zestien aanwezigen werd uitgelegd hoe je met Music Maker kunt werken. Dit is een onderdeel van Magix en het is gratis bij een aantal Magix-versies. De gratis versie heeft een beperkt aantal sound pools en als je er meer wilt, moet je betalen. Met Music Maker kun je je eigen muziek toevoegen aan een film. Op het scherm werd een video tutorial afgespeeld waarin wordt uitgelegd hoe je met Music Maker werkt. Het ziet er vrij eenvoudig uit: je selecteert eerst een instrument, bijvoorbeeld een gitaar en daarna kun je uit verschillende stukjes gitaarmuziek een melodietje selecteren. Dat plaats je op een tijdlijn en daar kun je nieuwe melodietjes aan toevoegen, of er onder hangen. Je kunt jezelf helemaal uitleven met verschillende instrumenten en melodietjes in de hoop dat je een muziekje krijgt dat ontzettend goed past bij het beeld van je film.

Dicht bij de bar zaten vier mensen van het pakket Edius te luisteren naar uitleg van Jaap Rostohar. Het was een vervolg op de vorige les over een vliegtuigje dat over de wereldbol vliegt. Nu keken ze naar een tutorial over de rol van Movie Maker daarbij. De uitleg was in het Duits, maar Jaap legde het meteen in het Nederlands uit. Alles bij elkaar was het best moeilijke materie die Jaap uiterst helder wist uit te leggen.
Daarna kwam de vraag naar hoe je een tekstband om een wereldbol laat draaien. Het antwoord bleek dat het niet zo moeilijk is als je daar een template voor gebruikt. Zodra je de template hebt hoef je alleen de tekst samen te stellen en eventueel andere parameters in te stellen en dan heb je een erg interessant effect.


Vijf mensen volgden bij Adobe Premiere hoe Micha de Bruin uitlegde hoe je problemen voorkomt door clips te nesten. Je kunt een bijna oneindig aantal clips onder elkaar op je tijdlijn plaatsen en die leuk laten draaien of op een andere manier animeren. Maar als alles eenmaal goed werkt, wil je niet dat je per ongeluk één clip verschuift, want op welke track staat de verschoven clip. Om ongelukken te voorkomen kun je deze clips met een paar klikken omzetten in één enkele clip. Je kunt daar op een andere tijdlijn nog steeds iets aan veranderen, maar in je hoofd-sequentie kun je geen ongelukken meer maken.
Tenslotte werd er gekeken naar de uitgebreide mogelijkheden van Adobe Premiere voor beeldstabilisatie. Je kunt stabilisatie meerdere keren toepassen op dezelfde clip, zodat het elke beeld keer weer iets stabieler wordt. Je kunt onder het Effecten-tabblad nog allerlei individuele parameters instellen.

Pauzemoment

 

 

 

 

 

Verslag door               Jan van Wandelen