Een bijzondere clubavond vandaag: Arie de Ridder en Marion Smit (her)vertonen hun negen minuten durende ‘Foutenfilm’, getiteld ‘Een wandeling door Leiden’. Eerst in zijn geheel en daarna in fragmenten van 30 seconden. Het is de bedoeling dat we met elkaar de fouten in de film (soms bewust gemaakt) herkennen en bespreken. Daarna zal nog een versie van de film vertoond worden waar de fouten (zoveel mogelijk) uitgehaald zijn. Doel van de avond: de aanwezigen bewust maken van filmfouten om ze zelf in de toekomst te vermijden.

Arie presenteert de avond. Hij begint met op te merken dat we in de loop van de tijd anders zijn gaan kijken naar wat ‘fout’ is; tien jaar geleden was het normaal om een film af te sluiten met ‘EINDE’; nu lachen we daarom… 

Bij de eerste view van de film valt op dat er veel problemen zijn met het geluid: windruis bij de gesproken teksten, verschillen in geluidsniveaus et cetera.
Bij de tweede view in stukken van dertig seconden vallen nog veel meer dingen op. Het voert te ver om alle circa vijftig fouten (Arie) in detail te benoemen in dit verslag. Een selectie dus.

0:00-0:30

  • Tilt gaat aan het eind weer een stukje terug. Dit is het gevolg van de beeldstabilisatie door de camera. Oplossing: steadycam uitzetten als camera op statief staat.
  • Titel gaat door het gezicht van de presentatrice (Marion).
  • De titel dekt de lading niet; beter is: ‘Rembrandt in Leiden’.
  • Een rare ‘2’ in beeld na de titel.
  • De film begint bij museum De Lakenhal; dat is gek, dit kan beter aan het eind van de film.
  • De gesproken tekst komt er niet echt lekker uit.
  • Waarom geen plattegrondje van de wandeling in de film?

0:31-1:30

  • Veel windgeluid en niveauverschil in de gesproken teksten. Suggesties voor oplossing: filmen op een andere dag; nasynchroniseren in studio; Marion filmen voor een greenscreen met de beelden van Leiden daarop ingevoegd.
  • Stukje film zonder geluid.

1:31-2:30

  • Eerst tekst, dan pas bordje in beeld (beter andersom).
  • Kleurverschillen tussen beelden van verschillende camera’s (corrigeren!).
  • ‘Over de lijn gaan’: Marion komt eerst van rechts, dan van links naar rechts; dit zie je echter in professionele films ook steeds vaker.
  • Statief trilt op de wind: bibber in beeld; oplossing: “Hang iets zwaars aan je statief”.

2:31-4:00

  • Marion zegt “Het park moet alles goed maken”, maar dat zien we niet.
  • Stukje waarop Marion loopt en niet praat, terwijl je wel haar tekst hoort.
  • Een verwarrend shot van de Zeevaartschool.
  • Overbelichting.
  • Slechte pan naar Witte Singel voegt niets toe, je verliest hiermee continuïteit.
  • Drie springers.

4:01- 5:00

  • Straatstenen in beeld.
  • Kleurcorrectie van een scene niet goed (te groen).
  • Discontinuïteit op de Nonnenbrug.
  • “Soldaat van Oranje” is een overbodige opmerking van Marion.

5:01-6:00

  • Discontinuïteit van plaats (van buiten ineens binnen of andersom); laat in beelden zien dat iemand naar binnen/buiten gaat. Zo staat Marion nu ‘ineens’ op de preekstoel.
  • Lelijk tegenlicht bij de kerk.
  • Ineens grote sprongen in de wandeling.
  • Het Nederlands van de gesproken tekst klopt niet.

6:01-7:30

  • De filmers komen in beeld van een spiegelend raam.
  • Stuk over Jan Steen past niet in de film (en moet er uit).
  • Establishing shot Stadhuis ontbreekt cq komt te laat.

7:31-9:00

  • Zwart beeldje tussen twee shots.
  • Verkeerd gewezen naar de palissade.
  • Marion heeft haar jas ineens binnenstebuiten aan.

In de hierna vertoonde aangepaste versie (nu getiteld ‘Rembrandt in Leiden’) zijn vrijwel alle genoemde issues in de film aangepast. Zo begint deze nu bij Rembrandt en eindigt bij De Lakenhal en is er een passend muziekje ondergezet. Dit maakt de film inderdaad stukken beter.

Ter afronding wordt nog ‘The making off’ vertoond, destijds (in SD) gemaakt door Anneke van Rooijen. Arie sluit af met zijn eigen filmanalyse van de film: “Een hele goede film, alleen de tekst op de grafsteen is niet te lezen”.
Al met al een leerzame avond: foutjes zijn vaak onnauwkeurigheden en daarmee best goed te vermijden.

Ruud Smeenk