Adobe Première
1: Hoe je de lucht in een foto van een gebouw in de avond kan veranderen naar nacht.
Via Photoshop de lucht selecteren en met een nieuwe achtergrondlaag wijzigen. Met silhouetten kan je het nog levendiger maken ook. Via Première kan je dan de luchtlaag donkerder maken. Een ander alternatief voor Photoshop is Photopea.com. Dit programma (website) hoef je niet te installeren en kan op ieder platform gebruikt worden met internet en is gratis.
2: Gesproken tekst iets versnellen zonder dat het een ‘Donald Duck stem’ wordt.
Op het geluidsfragment met rechtermuisklik het menu open, klik op ‘Speed Duration’ en in dit menu pas je de snelheid aan en klik je een vinkje bij ‘Maintain Audio Pitch’. (Samen opgelost) Zo leer ik ook gelukkig nog wat..
3: Joop heeft wat verteld over de muziek die hij gebruikt heeft in de film die hij vorige maand heeft vertoond.
4: Met mijn film ‘Grensland & Hadrian’s Wall’ wordt gedemonstreerd dat je in één project meerdere hoofdstukken apart monteert en later in één Sequence alles samenvoegt. De film is te zien op een tentoonstelling in Newcastle, maar ook op Youtube. Het was een geslaagde, interessante en gezellige avond.
Micha de Bruin
Edius
Tijdens de Edius Workshop van 28 november zijn we gestart met een aantal vragen te beantwoorden die ik gedurende afgelopen maand per mail binnen kreeg.
Specifiek ging dit over Markers, DVD Menu en Ankerpunten.
Daarna is er uitgebreid stil gestaan bij Color Correction. Hier zijn toch steeds weer nieuwe vragen over. En….dan te bedenken dat we hier nog vele avonden over zouden kunnen vullen, moeten we wel met beide benen op de grond blijven staan en vooral de basisbegrippen goed onder de knie krijgen.
Ook is nogmaals uitgelegd hoe het werkt om een filmstrip over het beeld te laten lopen en die te vullen met eigen foto’s
Kortom was het weer een vol programma met veel informatie.
Jaap Rostohar
Magix
De laatste cursus van dit jaar over het monteren met Magix ging over Geluid. Het beste opnemen, het voorkomen van fouten en vooral het corrigeren van storend geluid. Leo had de presentatie weer voortreffelijk voorbereid, met vele geluidsvoorbeelden en het effect van elke verbetering. Er werd dus een beroep op ons door de leeftijd reeds verminderd gehoor gedaan… Binnen Magix gebruikte hij het programma Audiocleaning; zie onder Effecten, Audio-object effecten en dan Audiocleaning. Daar kun je werken met de opties Declipper, Denoiser en Dehisser. Binnen elke optie zijn weer vele keuzes mogelijk. Er zijn binnen dit programma vele verbetermogelijkheden, maar het blijft uitproberen om net de goede correctie toe te passen. Experimenteren voor het beste resultaat is dus de boodschap!
Het moeilijkst is het reduceren van windgeruis, daarvoor zijn veel mogelijkheden aanwezig. Maar vaak gaat dat toch ten koste van het oorspronkelijke geluid dat wordt minder fraai, en ook dat was goed te horen. Goed opnemen van geluid begint met het gebruik van de juiste apparatuur bij het filmen, dan hoef je later niet te corrigeren. Helaas geeft de ingebouwde microfoon op je camera geeft dus niet het beste resultaat, ook niet in de automatische modus. Het beste geluidseffect krijg je met een vaste Tafelmicrofoon – bv merk Samson –, dan met een Richtmicrofoon, en als minste de ingebouwde microfoon van je camera.
Maar ga vooral zo dicht mogelijk bij de bron van het geluid staan, en gebruik altijd die harige windkap, plopkap of konijn om zoveel mogelijk ruis te onderdrukken. Ook brom kan storend zijn, hier heb je te maken met een stoorfrequentie van het lichtnet meest van 50 Herz, of 100 Hz. Ook dit is te corrigeren. Buiten Magix is ook het gratis programma Audacity een goede optie.
Met grote waardering en dank voor Leo en Cees die er weer een zeer verzorgde avond van maakten die we als heel leerzaam hebben ervaren!
Wil van Voorst
Final Cut Pro
De laatste workshop van Final Cut Pro dit jaar ging over hoe je kleuren van verschillende clips gelijk kan krijgen. Daartoe zijn er diverse mogelijkheden, zowel automatisch als handmatig. Handmatig gaf in dit geval het beste resultaat. Daartoe plaats je voor het gemak de 2 clips naast elkaar op de tijdlijn, selecteer 1 clip die je wilt aanpassen en via het gekleurde driehoekje boven de Inspector kom je in de color inspector. In dit geval zijn de Color Curves gebruikt. Door aan een of meerdere lijntjes te trekken, krijg je uiteindelijk het gewenste resultaat. Plaats daarna de clip weer op zijn oorspronkelijke plaats in de tijdlijn.
Verder hebben we in de groep nog gesproken over de aankoop van een nieuwe Mac Book (Pro) voor Bianca, die graag ook mobiel wil zijn naast haar iMac. Inmiddels heeft zij haar MacBook in gebruik!
En we hebben het gehad hoe je het beste een voice over kan opnemen. Dat kan op diverse manieren: via Garageband, Audacity, maar uiteraard ook via Final Cut Pro. De laatste mogelijkheid is voor monteren het makkelijkst, want dan heb je alles in 1. Ook in Final Cut Pro kan je je stem makkelijk aanpassen/corrigeren via de Equalization. Met behulp van Voice Isolation kan je met 1 vinkje te plaatsen ongewenste bijgeluiden (zoals een brom, ruis, hinderlijke stemmen uit de omgeving) elimineren.
Als laatste hebben we kort gekeken naar de nieuwe reisfilm van André, naar aanleiding van een vraag hoe je een film opbouwt.
Hans Stauttener