Recent, op 9 januari, was Pieter Reintjes bij ons op bezoek om ons de kneepjes van het scenario schrijven bij te brengen. Onze opdracht voor deze avond was een scenario te schrijven aan de hand van het geleerde toen: “Bedenk een kort filmverhaaltje met daarin een conflict tussen de hoofdpersoon en een ander. Het mogen ook een paar scènes zijn. Het gaat om het idee met daarin: 3-deling begin, midden, eind, met een conflict en  met een handelende held”.
Pieter herhaalde dit eerst even om het geheugen op te frissen. Een scenario is een geschreven verhaal om een film te maken. Het is een reeks scenes, met plaats, tijd, handeling en een dialoog.
Er zijn acht scenario’s voor vanavond ingediend. We kregen deze scenario’s allen te lezen voor vanavond, er zat een grote verscheidenheid in. Aan de hand van de tekst en de criteria voor een scenario werden deze interactief tussen Pieter en de leden besproken.
In “Mr X”  kwamen de vele potentiële conflicten goed naar voren. Mr X is de handende held met veel conflicten.
In het stuk “Barbeknoei” van Arie de Ridder identificeerden we enkele conflicten, en eventueel kan een nieuwe scene worden toegevoegd.
Een stuk “Vertrouwen” over zakkenrollers die hun buit weer kwijtraakten bevatte nauwelijks  conflicten, mede omdat er geen reactie van de bestolen slachtoffers is.
Het stuk “Leidse Liefde” was een heel aparte. In akte 2 is een intern conflict, hij moet doorgaan. In de volgende aktes zijn vele conflicten aanwezig: bedreiging, een gevecht. Je kunt zeggen dat Lotte de mentor is, en Lars de hoofdpersoon.  Toen kwam de bekende aap uit de mouw: op basis van wat steekwoorden is dit scenario automatisch opgeteld door AI – Artificial Intelligence, met het programma Chatgpt. Het bleek ‘van de hand van’ André van der Tuijn. Moet dit onze toekomst in de filmerij worden? Het verhaal over de Begrafenis van opa door zijn 4 zoons heeft een mogelijk conflict om geld, het bedrag en ruzie tussen de 4 broers.
Het scenario “Big Puckie” over een knuffelvarken dat uiteindelijk verdween en op tafel belandde  bevatte ook conflicten, met name interne conflicten bij de hoofdrolspeelster die haar geliefde biggetje verloor. De conflicten zitten voornamelijk in het hoofd.
Een ware gebeurtenis van Bianca Kraus omgezet in een film verhaal.
Het verhaal “Pannen”’ van Else van Laere heeft een conflict bij het antwoordapparaat. De grap in deze film is gebaseerd op het woord PANNEN. Zijn het kookpannen of dakpannen? Dit maakt het wat moeilijker. Het is een visuele grap volgens Else, bv. ook met de kleur van de pannen.
In de laatste film “Piet”  zijn conflicten aan te wijzen; Piet is hier handelende held die de winkeldieven aangeeft aan de politie.  Met de opmerking dat de Handelende Held niet altijd hoeft te winnen.
De waarde van deze avond met Pieter Reintjes was de discussie over de ingediende scenario’s, over aanwezige conflicten om zo tot een beter filmscenario te komen.
Conflicten  maken de film interessant, net als de spanningsboog. En dat was vanavond ruim aanwezig. Vanavond leerden we zo te denken in structuren, scenes en conflicten, alles om een film spannend te maken. Jammer dat niet alle stoelen bezet waren, er viel heel wat te lachen en vooral te leren over een onderwerp waar we tot nu toe niet veel vanaf wisten. 

Verslag Wil van Voorst