Adobe Première

Na het maken van de filmopnames is het tijd om te monteren. Het groene doek is helaas niet altijd helemaal egaal groen (kreukels, schaduw).

Met Première gaan we dit eerst even oplossen. Met de Workspace Color en HSL Secondary kunnen we de achtergrond egaal gifgroen maken. Daarna is het met één druk op de knop Ultra key de achtergrond verdwenen. Dit scheelt erg veel werk. Met een leuke achtergrond is het mogelijk om een nieuwe wereld te creeren. Ik dank de figuranten voor hun medewerking.
Het was weer een interessante en gezellige avond.
Micha de Bruin

Greenscreen bewerken met Edius.

De bewerking van de beelden die eerder zijn gemaakt bij de LVSL avond moeten nu worden “vrijgespeeld” en van een achtergrond worden voorzien.
Bert had hiervoor een filmpje meegebracht waarin hij verteld over het weer tijdens de vakantie.
Het is ook de bedoeling dat hij verkleind in een hoek van het beeld wordt geplaatst.
Allereerst wordt de file geknipt en van Chromakey voorzien. Hierdoor verdwijnt het meeste groen al en om het te perfectioneren zijn nog verschillende gereedschappen aanwezig.
Na wat schuiven en proberen ontstaat er een redelijk resultaat.
Wanneer men nu een achtergrond er achter plaatst dan zie je nog heel vaag wat groene randen. Dit vraagt wat extra aandacht. 
Controle op de randen is er d.m.v Histogram en Key display, waardoor het beeldje geheel wit wordt. Elk donker plekje moet wit worden voor optimaal resultaat. Na terug zetten in originele kleur zien we het totaal beeld weer.
Verkleinen van het beeldje voor de achtergrond gaat nog niet. Dit komt omdat Chromakey zich aan de “oude maten” van het filmbeeld houdt, Alles daarbuiten wordt hierdoor zwart.

We zullen dus het mannetje vrij moeten maken en er een zelfstandig beeldje van maken. Dit kan d.m.v. Renderen met Shift + Q. Er ontstaat een wit beeld. 
Na Converteren van deze file is het resultaat een mooi vrij plaatje dat overal en in elk formaat kan worden geplaatst voor een andere achtergrond.
Voor deze handeling moeten de instellingen van de file en van Edius gelijk zijn. ( geen 4 K beeld in een Edius omgeving van 2K)
Kortom, weer een leerzame avond, vooral omdat men hier met “eigen beelden” werkt.

Jaap Rostohar

MAGIX

Op 11 december waren in Vogelvlucht een aantal green screens opgesteld.
Iedereen kon toen de green screen shots maken, die zij of hij in gedachten
had. Hans van Gerven heeft van die shots een leuke film gemonteerd.
Ook Wil van Voorst en Ruud Smeenk hebben samen een leuke montage gemaakt
van hun shots.
Die 2 filmpjes hebben we maandagavond gezien, samen met een filmpje van
Nico van Dee over een expositie in museum Noordwijk, een tutorial van Cees
Landwier, 2 filmpjes van Peter Bastiaanse over een kerstgroet en 2 filmpjes
van ondergetekende.
In alle getoonde filmpjes is gebruik gemaakt van Chroma-Key.
Bij het filmpje “Wokkels” grijpt een hand uit een PC scherm een zak wokkels
weg voor de verbouwereerde PC gebruiker (zie foto).
Aan de hand van de veiligheidskopie hebben we kunnen zien welke green
screen opnamen hiervoor nodig zijn en hoe het e.e.a. gemonteerd moet worden
in MAGIX.
Cees Landwier liet in zijn filmpje een vliegtuig vanuit Schiphol naar
Malaga vliegen. Het vliegtuig verdwijnt af en toe achter de wolken en is
daarna weer te zien. Cees legt in het filmpje uit hoe je dat moet doen.
In het 2de filmpje van ondergetekende vliegt een vliegtuig vanaf Schiphol
over de Atlantische Oceaan en de wolkenkrabbers in New York alvorens te
landen. We hebben de treffende veiligheidskopie geopend om te zien hoe je dit kunt
doen.
De workshop werd goed bezocht: 18 leden en adspirantleden (3).
De eerstvolgende montageworkshop is op 22 april.

Leo van Aubel