Vanavond is het weer de maandelijkse filmanalyse-avond. Dit keer gaat hem om een filmanalyse door Jan van Wandelen. Na de pauze wordt de film van het werk van Emile Timan vertoond.  

Jan van Wandelen bespreekt vanavond 4 films van LVSL-leden.

Daaraan voorafgaand geeft Jan een uitleg over wat er bij hem allemaal meespeelt als hij een film analyseert: Zo moet je bij het analyseren voor je zelf een duidelijke mening hebben over ‘Wat is nu eigenlijk een goede film?’ en ‘Volgens wie moet die film dan goed zijn?’  Een film moet ‘onderhoudend’ zijn, maar wat is dat nu precies ofwel wat verstaan we hieronder? Er moet in ieder geval een duidelijke inhoud zijn. Er moet iets worden meegemaakt èn de film moet een duidelijke structuur hebben. Amateurfilms zijn vaak (te) lang, weinig spannend/onderhoudend en bestaan ook vaak uit losse feitjes. Het gevolg hiervan is dat de film monotoon is en de kijker op afstand blijft. Om dat te voorkomen is een duidelijke structuur bij het bedenken van de film erg belangrijk. Bedenk een ‘rode draad’ of rijg feitjes aan elkaar en voeg er een persoonlijk element aan toe. Bij het bepalen van de inhoud van de film is het gebruik van een Checklist erg handig. Hierin kan je vooraf de volgende vragen beantwoorden. 

  1. Waarom maak je de film / wat is het doel / wat wil je de kijker overbrengen? 
  2. Welke informatie wil je geven, nieuwe / bijzondere info?
  3. Hoe wil je die geven?
  4. Wat is je plan met de montage (structuur bijvoorbeeld)?
  5. Hoe maak je deze film onderhoudend?

De eerste film ‘Kennismaken met Schouwenhove’ is van Pim van der Ende. In deze film maakt de kijker kennis met Serviceflat Schouwenhove in Leiden; een luxe en comfortabel appartementencomplex voor senioren. De film laat heel veel voordelen zien van het wonen daar. Een lange opsomming die de film wellicht wat eentonig maakt. Uiteraard wil je alle voordelen noemen, maar misschien is het beter die in een aantal thema’s te clusteren. Een ander advies is om enkele bewoners in de film te laten optreden en ze laten zeggen wat de voice-over nu zegt. Samenvattend: Naast wat verbeterpunten zoals het voorkomen van schokeffecten bij lassen èn het helemaal voltooien van een zoom of pan, is het een prima film. De film is heel volledig en informatief. 

De tweede film ‘Blois’ is van Leo van Aubel. Al eerder zagen we van Leo films van  Franse stadjes met vaak ook mooie parken en oude kastelen. In deze film volgen we Leo en zijn vrouw tijdens een bezoek aan Blois; een Franse stad, gelegen aan de Loire. We zien het kasteel, gebouwd in de 16e eeuw door Koning Frans de 1e ; waarbij het authentieke interieur prachtig in beeld wordt gebracht. Dat geldt ook voor het Rosarium. De film kent nog meer prachtige composities. Mooi is ook dat de camera stil staat, terwijl de presentatrice door het beeld loopt; heel professioneel! Leuk is het bezoek aan een aantal winkeltjes waaronder een markant winkeltje met enkel een uitgebreid assortiment paraplus. Bijzonder leuk is de vele aandacht die het winkeltje van voornamelijk toeristen krijgt, terwijl  het stralend weer is! Voor wat de inhoud betreft zijn er wellicht nog wat verbeterpunten. Ofschoon het commentaar prima is, zal voor kijkers die niet al te veel weten over de Franse geschiedenis en over de diverse vorstenhuizen, wat meer uitleg wenselijk zijn. Wie waren o.a. Frans 1, Hertog de Guise, Denis Papin  en de koningen van Valois? Samenvattend de film heeft een vlekkeloze montage en een goed ingesproken commentaar. Dit samen met de mooie composities en de goed passende muziek maken het tot een heel mooie film.

De derde film Ostia Antica, van Anneke ten Dam en Nanda Pijpers, laat een bezoek zien aan de oude Romeinse havenplaats van Rome. De stad is grotendeels bewaard en voor een deel ook opgegraven. Voor wat betreft de inhoud kent de film, ondanks een aantal losse feitjes, een uitgebreide en degelijke uitleg die erg interessant is. Het gebruik van een aantal moeilijke termen zal echter niet voor iedere kijker te begrijpen zijn. Creatief zijn de fotootjes van de mozaïeken die zo uit de film lijken te worden geplukt. De film kent verder mooie shots en composities. De voice-over is goed; bijna ideaal zelfs. Heerlijk rustig, een mooie aanvulling op de beelden en ook prettig om naar te luisteren. Misschien zijn er iets te veel en te snelle pans die de film onrustig maken, terwijl in deze film misschien wat meer rust wenselijk is. Een verbeter-tip is, het soms wat stabieler hanteren van de camera. Samenvattend: Met plezier naar gekeken. Het voelde weer even alsof  ik (Jan) er zelf liep. 

De vierde en laatste film is Bianca 60 gemaakt door Bianca Kraus en Elly van der Bent. De film is een verslag van het feest ter gelegenheid van Bianca’s 60e verjaardag. De titel van de film is kort en goed. Hij vertelt waar de film over gaat maar toch nog niet over alles! Zo’n festiviteit filmen is best moeilijk. Je moet totaalbeelden maken maar soms ook tussenshots. Heel sterk in de film is dat Bianca zelf het belang van de film aan de kijker vertelt ‘Je wordt tenslotte maar één keer zestig jaar!’ De beeldovergangen in zo’n feestverslag zijn niet makkelijk! Verbetertips hierbij zijn o.a. het minder gebruiken van zgn. harde overvloeiers. Het gebruik van een harde las is meestal sterker. Ook de zachte overvloeier Fade in en out  is vaak veel mooier.  Beter vind ik (Jan) om maar één type overgang te gebruiken. Twee shots waarbij mensen in polonaise lopen kan je verbinden met een tussenshot van bijvoorbeeld een toeschouwer. Uiteraard moet het geluid dan wel doorlopen. Samenvattend: Ofschoon er best wel een aantal verbeterpuntjes zijn, is het een leuke film waar de spontaniteit het sterke punt is; het feestplezier spreekt voldoende uit de film. 

Na de pauze wordt de film vertoond over Emil Timan (1917-2011), voormalig LVSL-voorzitter. De film is een door de LVSL zelf gemaakte compilatie, bestaande uit een aantal met zorg gedigitaliseerde films die Timan destijds gemaakt heeft met zijn smalfilmcamera. De film, die al een aantal keren met succes te zien was in het Leidse Trianon theater, laat zien hoe het er vroeger in Leiden aan toe ging, dit aan de hand van de Timan filmpjes ‘De Gracht’, ‘Sleutels’, ‘Oude Glorie’ en ‘Hofje’. Prachtige filmpjes die nog steeds boeien. 

Met de vier kersverse films van vóór de pauze en de nostalgische filmbeelden ná de pauze was ook deze avond weer erg interessant en dus geslaagd. 

Jos Duijnhoven