André opent de avond met een aantal dienstmededelingen:
– op 20 januari 2025 vindt de ZH12 clubwedstrijd plaats, waarbij een film van Filmclub LVSL wordt gekozen. Films die meedingen moeten voor 30 december 2024 zijn ingediend;
– het Cinefleur-festival kan doorgaan; wij zijn de organisator van dit festival in 2025.
Filmclub LVSL mag van het Stadslab Leiden elke zaterdag in de maand november acte de présence geven in het pand aan de Nieuwstraat 7.
Marion Smit en Arie de Ridder hebben een film gemaakt van zo’n zaterdag en deze film wordt als eerste van de avond vertoond. Een mooie gelegenheid om aan promotie en ledenwerving te doen en André brengt hulde aan de leden die zich hiervoor inzetten.
Vanavond is het filmanalyse-avond en de analytici van dienst zijn Arie de Ridder en Micha de Bruin.
De eerste te beoordelen film is van Leo van Aubel en Cees Landwier. De titel van de film: “Weggooien, mooi niet”.
Een film van bijna 13 minuten over het Repair-café in de Merenwijk. De film begint met mensen, die komen met apparaten, die niet meer werken of waaraan iets stuk is, naar het repair-café. Vervolgens wordt getoond dat en hoe diverse apparaten gerepareerd worden en tot slot worden de reactie van al dan niet blije klanten getoond.
Arie vindt het een goed gestructureerde film met authentieke mensen. Er wordt goed van standpunt gewisseld. Een leuke film aldus de analyticus en een mooie reportage.
Hennie Hartevelt vindt de film meer een documentaire.
Reportage en documentaire geven als het goed is feiten weer, zo begrijpt uw verslaggever uit de beschrijvingen, maar bij een documentaire wordt ook de achtergrond belicht en wordt het onderwerp in een breder geheel geplaatst.
De uitslag van deze korte discussie tussen Arie en Hennie zou voor mij zijn: 1-0 voor Arie.
Micha de Bruin analyseert de tweede film: een film van Henk van Vliet met als titel: “Goed bezig, de band”.
Henk is lid van een band met mensen die elkaar al tientallen jaren kennen, vanaf de MAVO.
De band treed een of twee keer per jaar op en de leden genieten van de repetities en de optredens maar vooral van elkaars vriendschap en het genoegen om samen muziek te maken.
De leden worden geïnterviewd en over een bepaald onderwerp komen diverse leden dan met een korte reactie aan het woord. Daardoor is de film afwisselend of zoals Micha het uitdrukte: “Wij zijn goed bezig”. Een mooi compliment dus, Henk.
Enkele tips van hem: de namen van de leden erbij zetten en laat in de film ook de muziek van de band horen.
Na de pauze wordt een film van Wim Blansjaar vertoond met als titel: “Schotland, het land van de Doedelzak”.
De analyticus komt in de analyse van deze film wat beter uit de verf en geeft op zijn eigen humoristische wijze een aantal goede tips en hij heeft enkele treffende waarnemingen.
De film duur 25 minuten en brengt ons met de bus door Schotland naar een aantal filmlocaties en kastelen en gebouwen.
Bij de verfilming van filmlocaties van een film over van Harry Potter, over het hondje Bobby en over Da Vinci-code worden filmfragmenten vertoond. Het blijkt dat de reis een reis was langs filmlocaties van bekende films in Schotland.
Wim geeft aan dat bij voorbeeld een film is opgenomen bij en kasteel en dat je als enig onderdeel in de film de poort van het kasteel ziet; de rest van de film is in studio’s opgenomen. Een beetje valse voorstelling van zaken vindt hij. Hij heeft ook geaarzeld of hij ook andere beelden zou maken dan alleen van de filmlocaties. Hij heeft dat toch gedaan, waardoor de film – ook volgens de analyticus – en beetje hybride film is geworden: de film gaat over de filmlocaties en is deels ook een vakantiefilm.
Wel, zo benadrukt hij: een boeiende en onderhoudende film met mooie, stabiele beelden.
De voice-over van Wim is duidelijk en herkenbaar uit duizenden.
André geeft een compliment aan Micha, die voor het eerst in het openbaar optreedt als analyticus. Hij bedankt ook de filmers, die vanavond weer hun/haar films hebben laten zien.
Jan van Zoest