Verslag van de livestream LVSL montageworkshop op maandag 25 januari 2021

Vanavond staat weer in het teken van monteren met verschillende montagepakketten.
Wim Hofman zal iets vertellen over iMovie. André van der Tuijn doet dat over FCP (Final Cut Pro). Jaap Rostohar legt weer het een en ander uit over Edius en Micha de Bruin neemt Adobe Première voor zijn rekening. Tot slot wordt Magix onder de loep genomen door Leo van Aubel, Cees Landwier en Nelleke Hovestreydt met assistentie van Hans van Gerven.
André herinnert nog even aan de Algemene Vergadering van 15 februari 2021.
Als het goed is heeft iedereen de stukken gekregen en uitleg over het protocol.
Een stemformulier wordt nog toegestuurd.
Op naar de workshops.

Basishandelingen iMovie - bibliotheek in de Cloud (Wim Hofman)

25 01 21 foto 01Je bent op vakantie. Videocamera mee en je maakt (vaak teveel) opnames. Als je weer thuis komt is het wel eens moeilijk te beginnen met de montage. Zeker als je meerdere SD kaarten met filmmateriaal hebt.
Wim laat zien hoe je op een vakantielocatie al kunt beginnen met de montage van je vakantiefilm.
Je hebt alleen een internetverbinding nodig en een computer met iMovie.
Als je de geïmporteerde fragmenten bewaard in een nieuwe bibliotheek in de Cloud kun je er later op een andere locatie mee doorgaan. Je hoeft niet te wachten met monteren tot je thuis bent.
Met iMovie maak je een nieuwe bibliotheek aan in de Cloud. Dropbox in dit geval.
Vervolgens wordt de inhoud van de SD kaart in de zojuist aangemaakte bibliotheek opgeslagen.
Zo heb je meteen ook een backup van de videofragmenten. Nu kun je alvast beginnen met monteren. Daarvoor maak je eerst een project aan. Dat levert een lege tijdlijn op die je dan vult met de gewenste fragmenten uit de bibliotheek.
Eenmaal thuis open je de bibliotheek in iMovie die tijdens de vakantie werd aangemaakt.
Je ziet weer hetzelfde beeld (fragmenten en project) zoals dat werd afgesloten. Eerst worden de resterende fragmenten aan de bibliotheek toegevoegd en ga je verder met de montage. Op deze manier hoef je niet te wachten met monteren tot je weer thuis bent.

Compatibiliteit van iMovie met FCP (André van der Tuijn)
25 01 21 foto 02André laat zien hoe een iMovie bibliotheek kan worden geïmporteerd in FCP.
Dat is handig als je projecten onder handen hebt en je wilt overstappen van iMovie naar FCP.
Maar ook als iemand anders de film moet afmaken die alleen maar FCP gebruikt.
Met de functie ‘Stuur film naar FCP’ in iMovie wordt de geselecteerde bibliotheek met fragmenten en project naar FCP gestuurd.
FCP opent vervolgens (als dat op je computer staat uiteraard) en toont ‘importing from iMovie’.
Bibliotheek met fragmenten en project verschijnen weer in de tijdlijn identiek aan die in iMovie.
Een handige functie van iMovie en FCP.

Basishandelingen FCP - importeren en film maken (André van der Tuijn)
25 01 21 foto 03Wat moet er zoal gebeuren om beelden van de videocamera in de computer te krijgen om die
vervolgens met FCP te monteren tot een film.
Dat begint met het aanmaken van een bibliotheek en een project. SD kaart in de computer en daarna wordt de inhoud ervan geïmporteerd. Als je de bibliotheek, met fragmenten en project, op een externe harde schijf zet houd je het videomateriaal gescheiden van de (systeem)schijf.
Bovendien ben je dan niet gebonden aan één computer.
Het importeren kan even duren, afhankelijk van de grootte van een fragment.
De voortgang is zichtbaar door rondjes die zich langzaam vullen.
Ook André blijkt te beschikken over een fraaie Märklin treinbaan.
Dat is toeval.
Na het importeren en de gewenste fragmenten op de tijdlijn wordt er een film van gemaakt.
Dat uitspelen of renderen kan in vele soorten.
Dit is een nuttige presentatie voor mensen die overwegen over te stappen van iMovie naar FCP.
Er is veel overeenkomst in de basishandelingen, maar FCP biedt meer mogelijkheden dan iMovie. Het is wel een Engelstalig programma.
Het LVSL filmwoordenboek op de LVSL website kan hulp bieden als dat nodig is.
Tot slot legt André uit dat je Märklin treinen bij hem kunt inleveren als je ze kwijt wilt.

Titels, letters en ondertitels in Edius (Jaap Rostohar)
25 01 21 foto 04Jaap heeft het vanavond over (onder)titels en letters in Edius.
Hij gebruikt de ingebouwde plug-ins.
QuickTitler is een eenvoudig programma voor het ‘gewone werk’.
Meer uitgebreid is VisTitle.
Voor de ultieme tekstpresentaties gebruik je de plug-in NewBlueTitlerPro.
Wil je een tekst draaien, kleuren, positioneren of in 3D vertonen dan is dit een fraai tool.
Selecteer templates (sjablonen) als je kant en klare voorbeelden wilt gebruiken.
Je geeft een tekst op en je krijgt de meest frappante vormen te zien.
‘Leuker kan Edius het niet maken….’.

Verdwijntruc met Adobe Première (Micha de Bruin)
25 01 21 foto 05We kennen Micha van filmpjes met een ‘bovennatuurlijk’ karakter.
Vanavond weer een leuke Adobe Première les waarin de verdwijntruc wordt gedemonstreerd.
Hij begint met het vertonen van het resultaat. Stap voor stap legt hij uit hoe je dit doet.
Het begint eenvoudig met een ruitjespatroon.
Daarna wordt het ingewikkeld met kreten als ‘crop’ en ‘turbulent displace’.
Mooie termen voor het LVSL Filmhandboek.
Micha creëert de verdwijntruc met een behendigheid waarbij je denkt ‘dat moet iedereen kunnen’.
Of dat ook waar is..?
Knap is het wel.

 

 

 

Multicam en PIP met Magix (Nelleke Hovestreydt, Cees Landwier, Leo van Aubel en Hans van Gerven)
Vanavond gaat de Magix workshop over het monteren van beelden en geluid die gelijktijdig zijn opgenomen met meerdere camera’s (multicam montage).
Nelleke geeft uitleg aan de hand van een instructiefilm.
Daarna zal Leo iets vertellen over beeld-in-beeld of Picture In Picture (PIP).

25 01 21 foto 06Er wordt een filmpje vertoond waarvan de beelden met meerdere camera’s zijn opgenomen.
Na afloop laat Nelleke aan de hand van een voorbeeld zien hoe je een multicam montage maakt.
Handig dat er een geschreven bijlage is gemaakt voor de Magix gebruikers.
Bij de voorbereiding is het belangrijk de camera’s zoveel mogelijk door te laten lopen tijdens de opnames.
Tijdens de montage kunnen er wel acht sporen op de tijdlijn in gebruik zijn.
Het geluid van de verschillende camera’s wordt ‘handmatig’ gesynchroniseerd. Dat gebeurt steeds per 2 sporen. Je verschuift één spoor zodanig dat hetzelfde audiosignaal samenvalt met dat van het andere spoor. Als die synchroon lopen wordt het volgende spoor daarmee gesynchroniseerd. Na de geluidssynchronisatie kun je de verschillende sporen (de)activeren. Dat gebruik je om van camera (dus beeld) te wisselen. Het is wel een precies werkje.
Nelleke legt het rustig en duidelijk uit.
De Magix workshop gaat nu verder met het onderwerp beeld-in-beeld.
Eerst wordt een voorbeeldfilm getoond gevolgd door een instructiefilm.
Leo vertelt daarbij hoe beeld-in-beeld werkt.
25 01 21 foto 07Er kunnen beelden worden toegevoegd in een rechthoekige vorm, trapezium of cirkel met een fraaie rand en gewenste kleur.
Met beschikbare sjablonen kunnen snel heel fraaie vormen worden gemaakt.
Zo kun je beelden laten zien door een sleutelgat of een bril. Of je plaatst ‘gedachtenwolken’ en ‘tekstballonnen’ bij gezichten. Heel fraai is de ‘zaklamp’ die een lichtbundel over een beeld laat bewegen.
Leo heeft dit deel van beeld-in-beeld duidelijk uitgelegd.
Op 22 februari volgt deel 2.

Misschien een idee om eens een montageavond te organiseren waarbij alle montagepakketten hetzelfde onderwerp behandelen !?


Tot zover de workshops.
André bedankt de makers voor hun bijdrage.
Tot de volgende week bij de filmanalyse.

Wim Hofman

lvsl logo kleinLVSL clubavonden worden gehouden in: 
Buurtcentrum “Vogelvlucht”
Boshuizerlaan 5
2321 SG Leiden ZW. (Naast 5 meihal)